„Takhle hnusné metody u nás naposledy používali bolševici za normalizace,” pustil se do České televize mediální expert a první místopředseda Trikolory Petr Štěpánek za to, jaké reportáže odvysílala o exprezidentovi Václavu Klausovi nebo docentu Miroslavu Ševčíkovi. „Česká televize v současnosti funguje jako mediální orgán pětikoalice, takže jakákoli změna k lepšímu vzešlá z politické sféry nepřipadá v úvahu,” nebere si servítky Štěpánek, který zároveň volá po zrušení koncesionářských poplatků.
Kritizoval jste Českou televizi za to, jak ztvárnila publicistickou reportáž o zvolení Miroslava Ševčíka děkanem Národohospodářské fakulty VŠE. Co se vám na této reportáži tak nelíbilo? Nekritizujete Českou televizi jen proto, že docent Ševčík je ekonomický expertem vaší Trikolory?
Je to přesně naopak. Jedním z důvodů, proč je docent Ševčík předmětem téhle nechutné denunciační kampaně, je právě to, že je ekonomickým expertem Trikolory a že za Trikoloru v loňských volbách kandidoval, byť spíše jen formálně, neb z posledního místa pražské kandidátky. Česká televize tu nebetyčnou prasárnu – a já se omlouvám za ten expresívní výraz, ale nic přiléhavějšího mě nenapadá – odvysílala v pořadu 168 hodin 1. 5. 2022. Jen tím navázala na denunciační kampaň, kterou proti docentu Miroslavu Ševčíkovi v souvislosti s volbou děkana Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze rozjel server Seznam Zprávy a za kterou by se nemuselo stydět ani Rudé právo v dobách své největší slávy. Ševčík byl vymáchán, popliván, znectěn, pes by od něho kůrku nevzal. Hnedle 13, slovy třináct, mluvících hlav nalilo Ševčíkovi na hlavu všemožné pomeje. Že by snad dostal slovo také někdo z opačného názorového břehu, třeba někdo z akademického senátu, který Ševčíka zvolil děkanem jednomyslně, nepřipadá při tomto způsobu provozování žurnalistiky v úvahu. Takhle hnusné metody u nás naposledy používali bolševici za normalizace.
Podobně kritický jste byl i v případě, když se Česká televize opřela do exprezidenta Václava Klause, kterého označila za hvězdu ruské propagandy. Opravdu považujete přístup České televize za tak jednostranný?
To se odehrálo o pouhý týden dříve taktéž v pořadu 168 hodin. Nora Fridrichová tuhle propagandistickou masírku odstartovala slovy: „Hvězdou ruské propagandy se stal Václav Klaus. Česká solidarita podle něj může být jen zástěrkou pro nenávist k Rusku.“ A pak už to jelo v tradičních kolejích. Manipulace, selekce, jednostrannost, dehonestace, lži, polopravdy. Skvělý rozbor téhle šílenosti, jež samozřejmě opět porušuje všechna psaná i nepsaná pravidla seriózní žurnalistiky, udělal bývalý významný redaktor České televize, někdejší šéfredaktor zpravodajství a publicistiky v Ostravě a šéfredaktor publicistiky v Praze Petr Bohuš. Vřele doporučuju, je to zdrcující.
Českou televizi kritizujete dlouhodobě, nicméně existuje podle vás nějaká cesta, jak dospět k reálné změně? Neuvažoval jste o nějakých formálních krocích? Nebo by to podle vás byla zbytečná ztráta času?
Česká televize v současnosti funguje jako mediální orgán pětikoalice, takže jakákoli změna k lepšímu vzešlá z politické sféry nepřipadá v úvahu. A vzhledem k politické praxi Fialovy vlády můžeme naopak očekávat pouze další utahování šroubů. Jediné, co se za této situace dá dělat, je občanská neposlušnost. Prostě za ten informační paskvil, který ČT produkuje, neplatit.
Před pár týdny upozornilo vedení České televize na to, že i na tuto veřejnoprávní televizi má velký dopad současná vlna zdražování a bude muset tedy omezit svoji tvorbu. V této souvislosti se proto začalo hned mluvit také o navýšení koncesionářských poplatků. Mají se tedy občané připravit i na zvýšení těchto poplatků?
Budu se jen opakovat. Svět elektronických médií se v posledních desetiletích dramaticky změnil. Jak co do technologií, tak co do množství programů. Způsob financování ČT a ČRo je ale stále stejný. Povinné televizní poplatky je třeba zrušit úplně. Není to nic jiného než další daň. Navíc daň neefektivní, iracionální a asociální. Neefektivní proto, že část poplatků do televize vůbec nedoputuje. Iracionální proto, že ve zcela změněném společenském, podnikatelském a technologickém prostředí používáme nástroj z první poloviny 20. století. A asociální proto, že v poměru ke svému platu nejvíce platí ti nejchudší.
Z vašich slov je zřejmé, že byste prosazoval zásadní reformu českého mediálního prostředí. Je to tak? V čem by spočívala především?
Napsal jsem ji do volebního programu Trikolory. Privátním provozovatelům vysílání chceme poskytnout větší svobodu pro jejich názorovou profilaci. Veřejnoprávní média mají naopak pokrývat celé názorové spektrum. Jejich problém není v tom, co vysílají, nýbrž v tom, co všechno nevysílají. Českou televizi a Český rozhlas je potřeba zeštíhlit a jejich hospodaření podrobit skutečné veřejné kontrole. Zároveň je třeba provést revizi mediální veřejné služby, jak co do rozsahu, tak co do obsahu. Ústava České republiky garantuje svobodu projevu. V současnosti se po ní šlape nejen na sociálních sítích, ale Fialova vláda dokonce oprášila cenzuru. Téhle svévoli je třeba se se vší rozhodností postavit.
Rozhovor vyšel na portálu Parlamentní Listy ZDE.
Přidejte se k nám!
Záleží Vám na hodnotách, které Trikolora hájí?
Pokud ano, staňte se Registrovaným příznivcem Trikolory.
Tím získáte možnost účastnit se našich stranických akcí, diskusních setkání, workshopů i členských schůzí.
Budete mít také přednostní a pravidelný přísun aktuálních informací o našich aktivitách.